florida del#2

På påskafton var typ allt stängt...vi åkte till Sawgrass Mill som jag skrev i del 1, vilket visade sig vara stängt. Så det var bara att bila tillbaka till Fort Lauderdale. Christer hade sovit ut efter ett nattpass på jobbet så vi bestämde oss för att åka ner till downtown FL och gå på bio, typ de enda man kunde göra. Vi såg "Hot tube machine" eller nåt sånt. Efter åkte vi och åt på en fransk restaurang. Och detta var min måltid. Hummer. Med champagnesås! MMMM...

Dagen efter tog vi oss till Key West. En 4 timmars bilresa väntade oss. Som sagt så är avstånden i USA enorma. Större delen av bilresan så åkte vi bara mellan alla Keyöar. När man lämnar fastlandet så åker man över Key Largo, Key Dog, Key Deer..typ så. Och läääängst bort kommer man till Key West. Det är alltså öar en bit utanför själva Floridas "fastland". Key West känns inte direkt som USA. Mer karribiskt faktiskt. Dock med hur många amerikaner som helst såklart. Men det är hur mysigt som helst där!

We made it!

Och för att vi made it. Så överraskade Christer och Valeria oss med lite champagne.

Stranden vi la till vid när vi ankom till Key West.

Skål!

En parkeringsmätare! Eller vad de nu kan kallas. Som man lägger i mynt. Sån som man ser typ i Kalle Anka.

Man-love

Vi checkade in på Simonton Court. Ett jättemysigt litet hotell. Vi åkte bara runt ett tag och jämförde priser men de här va så fint och vi fick de till ett bra pris också...så vi tog det. Vi fick de för 275 dollar, vanligt pris är 500 nånting...typ 530 dollar. Vi fick de billigare bara för att de ville gärna inte ha de tomt en natt. Bodde gjorde vi i en tvåvåningsvilla. Med vardagsrum, kök, badrum, två sovrum. Och det var asfräscht.

På eftermiddagen tog vi oss till hamnen som också är solnedgångsspoten. Så vi satte oss och drinkade lite. Här har ni Viktor framför ett holländskt kryssningsfartyg.

Caiprinhasen va asgoda!

Och solnedgången likaså! Efter gick vi och åt på en seafoodrestaurang där det väntades hummer för min del, tonfisk för Viktors del. Dyrt blev det. Men gott!

En helt vanlig syn i Key West. Skyltdockorna såg ut så här! För övrigt kryllade det av strippklubbar överallt.

Jag på vår mysiga veranda dagen efter. Någon timme innan vi behövde checka ut.

Ingången till vårt hotell.

Efter utcheckning tog vi oss till en strand man behövde betala inträde för. Jättemysig.

Efter en två timmar på stranden va vi nöjda. Så vi började packa in i bilen och åkte iväg och åt och sen tillbaka till Miami.

Dock gjorde vi ett stopp utanför Hemingways hus i Key West!

Tillbaka till Christers hem, svirade vi om och drog till Miami för lite fest. Här är vi på Sushisamba som vi åt på tidigare i veckan vi va inne i Miami. Miamis uteliv är inte direkt som hemma, mer åt typ Ibizahållet känns de som.

Dagen efter hade Christer lämnat av Valeria på flygplatsen och vi drog sen och åt mexikanskt. Gryyyymt gott. Tråkigt att det är svårt att hitta billig och god mexikansk mat i Sverige!

Dagen spenderades på stranden i Fort Lauderdale.

Och sista dagen blev det surf för att det var någolunda bra swell.

En man med metalldetektor på stranden. Visste inte att sådana människor existerade. Trodde det var mer i Kalle Anka.

Och på kvällen åkte vi och åt vietnamesisk mat. Sen droppade Christer av oss på vårt flygplatshotell Hilton (vi fick väldigt bra rabatt genom Christer). Flyget skulle gå dagen efter vid 1-tiden. Vi checkade in, gick igenom säkerhetskontrollerna, väntade på flyget. Som självklart blev försenad. Och tiden ändrades och skjöts upp hela tiden. Planet visade sig vara trasigt så vi missade vårt connectionflyg i New York. Vi kom iaf iväg 5 timmar senare och vi fick springa för att hinna med det senare Londonflyget som vi hade bokats om till. Det var stressigt men vi hann! Och vi fick iaf plats på de planet! Vissa fick vänta ytterligare någon timme för att kunna ta sig till London, och andra var tvungna att övernatta.

Florida rekommenderas iaf! Men man måste hyra bil för att kunna ta sig runt! Längtar redan tillbaka! But heeey! Det blir varmare än Afrika till helgen! Här i England då. Eller så står det iallafall i nyhetstidningarna idag. NICE!